La CFSM fa una «aturada indefinida» de l’organització de les Festes de Santa Maria

Els pocs membres actius de la Comissió de Festes de Santa Maria (CFSM) fan una "aturada indefinida" de l'organització de les Festes de la Terra en el mes d'agost per "falta de forces". Deixen paralitzada la seva tasca organitzativa, i se sumen així a altres associacions que han aturat l'activitat; com la Comissió de Festes Sa Raval des Pa i Oli, que es va dissoldre fa uns anys, o la Comissió de Festes de La Mola, que enguany ja no va organitzar l'Olimpíada Pagesa per falta de recursos

2357
Correfocs de les Festes de Santa Maria. Foto: CFSM
Publicidad
Compartir

La Comissió de Festes de Santa Maria (CFSM) ha decidit fer una aturada de «forma indefinida» de l’organització de les Festes de la Terra que se celebren en el mes d’agost. El principal motiu d’aquesta decisió és que actualment només hi ha mitja dotzena de persones que s’encarreguen de l’organització de les festes.  «Només hi ha 6 persones d’entre 25 i 30 anys que ens encarreguem de tota l’organització i ara no ens trobem amb forces per programar el cartell d’enguany», segons ha detallat Raquel González, una de les membres més actives de la comissió.

Membres de la CFSM

Aquesta associació es va formar l’any 1988 i s’ha caracteritzat per ser una organització reivindicativa compromesa amb la cultura, la llengua i el territori d’aquesta illa. Els seus membres han set sempre gent jove que ha fet feina de forma voluntària i desinteressada, però ara, «per motius personals» no s’hi poden dedicar. «Som gent jove que la gran majoria fa la seva vida professional a fora de l’illa i no tenim temps per organitzar les Festes. No és feina d’un dia, sinó que se li ha de dedicar tot l’any i ara mateix no podem dedicar-li tot el temps que voldríem per fer una feina ben feta», assegura Raquel González. En aquest sentit diu «que no hi ha gent que agafi el relleu generacional».

No entenen aquesta aturada com «un pas enrere o un punt final, sinó com una aturada per reflexionar, debatre i agafar aire per poder seguir caminant amb força».

Publicidad
Concert de les Fetes de Santa Maria

Opinen, a més, que Formentera «camina cap a un futur incert», i que no va en sintonia de les seves reivindicacions culturals i territorials. De fet, creuen que cada vegada més «els principals interessos de l’illa són individuals i econòmics». Posen com a exemple la «massificació turística que està tenint Formentera en els darrers anys» o el problema amb la posidònia. «Tothom es queixa dels vaixells fondejats, però sempre deixem que es responsabilitzin les institucions del problema, no hem vist una gran mobilització per part de la ciutadania que es manifesti en contra de les agressions al medi ambient», assegura González. Els membres de la CFSM demanen una població exigent, conscient i compromesa que encari de manera valenta els problemes i reptes que se’ns presenten. «Hem de fer de Formentera una illa socialment més justa, que se senti orgullosa de les seves arrels i posi veritablement en valor el territori, més enllà d’eslògans publicitaris», reiteren.

Des de la Comissió de Festes afirmen: «aquesta pausa és, precisament, perquè no volem organitzar unes festes que estan mancades de missatge i no mostren l’esperit que ens va animar a totes i tots a formar-ne part».

Concert durant les Festes de Santa Maria

Agraeixen la col·laboració de totes les organitzacions, grups musicals, colles, individuals i simpatitzants que han «participat en tots aquests anys de celebracions i reivindicacions i han contribuït a donar-los forma». Però, també lamenten que l’esperit associatiu, voluntari i reivindicatiu està minvant a Formentera. Així com la Comissió de Festes Sa Raval des Pa i Oli, que organitzava les Festes de Sant Francesc, es va dissoldre fa uns anys, o la Comissió de Festes de La Mola ja no ha organitzat l’Olimpíada Pagesa en aquest any, a la CFSM els passa el mateix. Per González, «les festes culturals de l’illa s’estan professionalitzant en molts casos. S’organitzen festes amb pressupostos molt alts i amb molta gent darrere. No ho critiquem, però nosaltres, així com les altres Comissions de Festes, hem de picar moltes portes durant tot l’any per poder tenir un mínim pressupost per programar un cartell interessant i atractiu, i això acaba cansant després de tants anys».

Encara que no organitzaran les Festes de Santa Maria d’enguany, i tampoc saben quan ho tornaran a fer, Raquel González assegura: «l’esperit santamarienc el seguim tenint i sempre estarem darrere dels problemes de Formentera».

Publicidad