«El dia 1 d’octubre votaré», Entrevista a Beltran Baldo Trapy

Beltran Baldo va néixer fa 62 anys al barri de la Sagrera de Barcelona. Fa prop de trenta anys que resideix a Formentera de manera habitual, però l’any passat es va tornar a empadronar a Catalunya per poder votar en el referèndum del proper dia 1 d’octubre. En Beltran és un clar exemple de català que defensa el dret a decidir dels ciutadans i afirma, amb serenor i valentia, que el proper dia 1 d’octubre votarà

3567
Beltran Baldo Trapy a Sant Francesc
Publicidad
Compartir

– Beltran, has set resident a Formentera durant gairebé trenta anys però ja no ho ets… per què?
Bé, he set resident a Formentera durant 29 anys, però l’any passat em vaig treure la residència perquè sabia que podríem votar i per votar, com aplica la Llei electoral espanyola, has d’estar sensat a Catalunya, per això em vaig empadronar de nou al meu territori i, per tant, el dia 1 d’octubre aniré a votar.

Beltran defensa el dret a decidir del poble de Catalunya

– Com veus tot aquest procés que s’ha iniciat a Catalunya?
Pens que hi ha diversos processos en marxa, perquè una cosa és el procés identitari, però també hi ha el procés social i després hi ha el procés internacional. El procés identitari no implica el fet de haver de tenir vuit cognoms catalans per ser independentista. Tots els meus companys, i jo inclòs, som els anomenats xarnegos, és a dir, fills d’emigrants vinguts de França, de Múrcia, d’Albacete, o de Granada. Nosaltres ens vàrem conèixer mentre els nostres pares treballaven a les fàbriques i quan ens hem fet grans hem vist la gran diferència social respecte els parents que hem deixat a les altres contrades d’Espanya.
Pel que fa a la qüestió social, a Catalunya hem après a ajuntar-nos, a reivindicar els nostres drets i per això les sindicals obreres actualment són fortes i la lluita ha fet també que els guanys socials hagin set molt notables.

– Avanços socials evidents… i els polítics?
No tant. L’Estatut d’Autonomia és una prebenda i la independència no és més que una quimera. D’això, te n’adones quan comences a demanar que millori la teva qualitat de vida, però no obtens resultats. De sobte, veus que hi ha un despropòsit al govern central i veus que tant PP com PSOE només carreguen els ciutadans d’impostos i ells des del govern van fent autopistes i van fent coses innecessàries i van lapidant els salaris de tot Espanya, tot això comença a cremar els ciutadans.

Publicidad

– Beltran, tu ets llicenciat amb economia. Has parlat abans de raons d’identitat i de raons econòmiques. Crec que el que mou el poble de Catalunya no només són raons econòmiques, veritat?
No, pens que el que mou al poble de Catalunya és la defensa de la dignitat. Els ciutadans ens hem sentit com a les pel·lícules dels indis americans que ens volien tenir sotmesos i amb el cap abaixat i anant a demanar prestacions com ha fet mig Espanya. Nosaltres no, no tenim esperit de funcionaris, els catalans ens buscam la vida. En el meu cas he tengut una titulació, però per una qüestió de fòbies polítiques no he pogut progressar i, per tant, si he de fer de venedor ambulant, firaire o fer artesania, ho faig amb tota la dignitat del món. Pel que fa als meus companys de promoció, sempre he dit que el més babau va acabar sent ministre del PP.

Beltran assegura que el dia 1 d’octubre hi haurà referèndum i que podrà votar

– Em fa la sensació que ara mateix a Catalunya s’està vivint un xoc de trens, un estat que mostra la seva força i un poble que no recula… és així?
Bé, potser però en tot cas cal dir que a mig Espanya s’estan fent manifestacions de suport al poble de Catalunya. L’esquerra té el problema a Espanya que quan arriba al poder prefereix no tocar res. Ho volen canviar des de dins i aquest discurs fa 40 anys que està funcionant. I a nosaltres ens han donat pel sac tant l’esquerra com la dreta. I ara, la dreta, per treure vots, ataca als catalans i gaudeix. Prefereixen rebre atemptats d’ETA dels bascos abans que els catalans segueixin parlant català.

– Els catalans reclamen el dret a decidir, poder votar en un referèndum, de què té por l’Estat espanyol?
La primera por que té el Govern espanyol és la de perdre la virolla econòmica. Som una comunitat que pel volum d’impostos que paga està mantenint privilegis absurds a la resta d’Espanya. I això s’ha vist reflectit amb un submarí que no sura, els trens d’alta velocitat que van buits, les autopistes i autovies que s’han construït a Madrid i uns metros fantàstics i, en canvi, nosaltres tenim uns ferrocarrils penosos, unes carreteres molt dolentes o un metro de merda. Per tot això, arriba un moment en què la gent diu prou. Per tant, ja és un tema de consciencia social, de defensar el teu propi benestar. Estam pagant impostos perquè hi hagi un bon ensenyament, una bona educació i una bona policia. En el cas de la policia, l’estat espanyol no deixa tenir més mossos d’esquadra i ara, en canvi, porten 4.000 policies a Catalunya.

– S’estan posant les coses difícils per poder votar el dia 1 d’octubre. Es podrà votar?
I tant que votarem. La informació és constant i Europa reconeixerà el referèndum. I el que no sap el govern de Madrid és que per moltes urnes que repleguin, no ens impediran votar, i la comunitat europea ens donarà el vistiplau. Haurien de recollir més de 6.000 urnes i això és impossible. No hi ha tanta policia per a tanta urna.

– Hi torna a haver presos polítics?
No, els detinguts no són presos polítics. Serien presos polítics si haguessin detingut els membres del govern. El que fa ara el govern de l’estat és un xantatge. El dirigents del govern estatal no tenen la valentia de detenir Puigdemont, Junqueras o la presidenta del Parlament. Això sí que serien presos polítics. No tenen els pebrots necessaris per fer-ho. Llavors agafen funcionaris amb càrrecs electes i això no són més que actes miserables. Una situació deplorable.

– Que passarà el dia 2 d’octubre?
El dia 2 no ho sé, però el dia 3 hi haurà independència…

– Això no té fi?
No. Aquest protocol de convocar un referèndum sis mesos abans, negociar, presentar projectes… nosaltres sempre hem sabut que no era necessari. Quan es varen fer les eleccions, la meitat més un del parlament era independentista i es podia haver fet la DUI, la Declaració Unilateral d’Independència, sense problemes. Però els catalans sempre hem de fer les coses ben fetes, no ser extremistes, parlar amb els capellans i amb els sectors econòmics…

– Molta gent pensa que si el govern de l’estat hauria permès el referèndum, possiblement hauria sortit el No, però que ara amb tot el que ha passat, el Sí serà majoritari… Ha crescut l’independentisme?
No, crec que no. Votar No o votar Sí a la independència és igual de respectable. Però pens que la gent ara ja no vol votar únicament pel referèndum, sinó per una qüestió de dignitat. Els ciutadans de Catalunya no entenen per què l’estat els ha de tutelar. Un poble que estalvia, que paga les seves hipoteques i que l’estat privi ara el dret dels ciutadans a votar, això no té sentit.
El cop d’Estat que ha fet el govern del PP, emparat pel govern de Sánchez i Susana Díaz és molt lamentable i acabarà afectant a tothom. Està clar que primer han anat a per nosaltres però després aniran pels valencians i després pels de les Balears ja que els impostos que deixaran de recaptar algú els haurà de pagar.

Publicidad